رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
جمعه 1403/02/14 Friday - 2024 03 May الجمعة ، 24 شوّال ، 1445
ساعت
1402-06-21 09:21 شماره خبر : 125 https://diyareaftab.ir/short/4X3qN 0
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خبر داد:

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: ۱۴ گروه پایش و مراقبت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان و شهرستان‌ها برای مراقبت از مرغداری‌ها راه‌اندازی شده است.

محمد فتاحی در گفتگو با «دیار آفتاب»؛ گفت: با توجه به آغاز مهاجرت پرندگان مهاجر به تالاب میقان اراک فعالیت گروه‌های پایش و مراقبت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی فعال شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از جمله بیماری‌های واگیردار و مشترک بین انسان و طیور است که شیوع احتمالی این بیماری با شروع ناگهانی تلفات، انتشار وسیع در گله پرندگان، کاهش شدید مصرف دان، علائم تنفسی پرنده‌ها همراه است.

وی با اشاره به اینکه ۱۴ گروه پایش و مراقبت در استان و شهرستان‌ها برای مراقبت از مرغداری‌ها راه‌اندازی شده و مهاجرت پرندگان هم از سوی محیط‌زیست پایش می‌شود بیان کرد: همچنین آموزش مرغداران و بهره‌برداران روستایی هم انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: مردم توجه داشته باشند پرندگانی مثل اردک، مرغ و غاز را از دست‌فروشان خریداری نکنند چون بیشترین بیماری در پرندگان آبزی مشاهده می‌شود.

فتاحی اظهار کرد: برای پیشگیری از این بیماری از ابتدای سال دو میلیون و ۵۰۰ هزار دز واکسن آنفولانزا تزریق شده است.

وی خاطرنشان کرد: خودداری از شکار و نگهداری پرندگان وحشی و مهاجر، استفاده نکردن لاشه‌های طیور تلف شده برای تغذیه سگ و سایر حیوانات، جمع‌آوری تلفات طیور، سوزاندن و دفن بهداشتی لاشه‌های طیور با مواد ضدعفونی کننده، جلوگیری از هرگونه تماس با لاشه طیور تلف شده و شستشو و ضدعفونی دست‌ها در صورت تماس با طیور آلوده از جمله راهکارهای مقابله و پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای مرغداری است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار