رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
یکشنبه 1403/02/30 Sunday - 2024 19 May الأحد ، 11 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1403-02-17 11:01 شماره خبر : 5101 https://diyareaftab.ir/short/V7B8n 0
«دیار آفتاب» گزارش می‌دهد؛

بسیج سازندگی به عنوان نماد تعهد و توسعه کشور، همگام با دولت با اجرای پروژه های محرومیت‌زدایی در مناطق روستایی و شهری در مسیر اجرای عدالت و پیشرفت کشور گام بر می‌دارد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ ۱۷ اردیبهشت‌ماه سالروز تاسیس سازمان بسیج سازندگی به فرمان رهبرمعظم انقلاب است؛ بعد از اینکه وزارت جهاد سازندگی منحل و با وزارت کشاورزی ادغام شد، رهبر معظم انقلاب فرمان تشکیل سازمان بسیج سازندگی را در سال ۱۳۷۹ دادند.

بسیج سازندگی در ایران نماد همدلی و تلاش مشترک برای کمک، پیشرفت و توسعه کشور به کار است که در تمامی زمینه‌ها مانند علم، فرهنگ، اقتصاد و امنیت کشور نقش به سزایی را ایفا می‌کند.

بسیج سازندگی همگام با دولت در پیشرفت کشور

عبارت بسیج سازندگی از دو کلمه «بسیج» و «سازندگی» تشکیل شده که هرکدام معنا و مفهوم جداگانه‌ای را در رابطه با توسعه و پیشرفت ایران اسلامی دارند:

بسیج، اصطلاحی است که در ایران به معنای مشارکت جمعی، همدلی و هم‌افزایی در امور مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی به کار می‌رود. بسیج در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کند و افرادی که در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند، به عنوان «بسیجی» شناخته می‌شوند.

سازندگی، به معنای ساخت و ساز، توسعه و پیشرفت است. در اینجا، «سازندگی» نمایانگر تلاش برای ساختاردهی به جامعه، توسعهٔ اقتصادی، ترویج فرهنگ و علم، و تقویت امنیت کشور است.

بسیج سازندگی همگام با دولت در پیشرفت کشور

بسیج سازندگی استان مرکزی در دوره‌های مختلف، پروژه‌های مهم و کلیدی را اجرا کرده که این پروژه‌ها در توسعه اقتصادی، بهسازی زیرساخت‌ها، ترویج فرهنگ و علم و حفظ امنیت منطقه کمک کرده است که به برخی از اقدامات بسیج سازندگی در استان مرکزی اشاره می‌کنیم:

بسیج سازندگی به دلیل پتانسیل‌های که در کسب وکارهای خانگی دارند، می‌تواند برای تحریک توسعه اقتصادی در سطح محلی و منطقه‌ای استفاده شود. بسیج سازندگی با تمرکز بر این عوامل و شناسایی نقاط قوت و ضعف خود در این زمینه، می‌تواند گام‌های مؤثری در تحقق اهداف کسب‌وکارهای خانگی بردارند.

بسیج در ترویج کارآفرینی، توسعهٔ کسب و کارهای کوچک و متوسط، و ایجاد اشتغال دخالت دارد. افرادی که در بسیج سازندگی فعالیت می‌کنند، می‌توانند در توسعهٔ اقتصادی کشور نقش مهمی ایفا کنند.

بسیج سازندگی همگام با دولت در پیشرفت کشور

فعالیت‌های بسیج سازندگی در استان مرکزی

بسیج سازندگی استان مرکزی با ایجاد یک هزار و 300 گروه‌ جهادی با بیش از 29 هزار جهادگر، در عرصه‌های مختلف عمرانی، سلامت، خدماتی، آموزشی، توانمندسازی نقش مهم و بسزایی در رشد و توسعه کشور ایفا می‌کند. 

این نهاد به توسعه و پیشرفت فرهنگ و علم کشور کمک می‌کند. بسیج سازندگی در ترویج فرهنگ و هنر، آموزش و پژوهش، و تقویت ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز علمی در انتقال دانش، ترویج فرهنگ، بهسازی و مرمت و احداث مدرسه، ایجاد المان‌های شهداء و احداث سالن‌های ورزشی، کتابخانه در روستاها و مناطق کم‌برخوردار جامعه نقش مهمی ایفا می‌کند. در ادامه، به برخی از نقش‌های بسیج سازندگی در این زمینه می‌پردازیم:

ترویج فرهنگ، بسیج در ترویج فرهنگ و هنر در جامعه تاثیرگذار است، این نهاد تلاش می‌کند تا ارزش‌های فرهنگی و مذهبی را به جامعه منتقل کند.

 ترویج علم از دیگر کارکردهای بسیج سازندگی در جامعه است، به گونه‌ای که بسیج سازندگی در ترویج علم و آموزش با اعزام گروه‌های جهادی در قالب دانشجویان، معلمان و اساتید در این زمینه تاثیرگذار است. این نهاد تلاش می‌کند تا دانش و تحصیلات را به جامعه منتقل کند.

بسیج سازندگی همگام با دولت در پیشرفت کشور
بسیج سازندگی همگام با دولت در پیشرفت کشور

بسیج سازندگی استان مرکزی در مواقع بحران و بروز بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله نیز نقش تاثیرگذاری در کمک به هم‌نوعان خود دارد. این نهاد با تأمین نیروهای امدادی و ارائه خدمات به آسیب‌دیدگان، در کمک به مردم در مواقع اضطراری فعالیت می‌کند. 

در سیلی که در استان‌های خوزستان و لرستان در سال ‌های گذشته رخ داد استان مرکزی به عنوان معین این دو استان انتخاب شد و از تمام ظرفیت های گروه‌های جهادی خود برایکمک به مردم این مناطق استفاده کرد.

بسیج سازندگی همگام با دولت در پیشرفت کشور
بسیج سازندگی همگام با دولت در پیشرفت کشور

بسیج سازندگی در عرصه شبکه آب‌رسانی به روستاها در استان مرکزی اقدامات خوبی را انجام داده است، این پروژه‌ها با همکاری دستگاه‌های اجرایی، به توسعهٔ زیرساخت‌های آبی و بهبود دسترسی به آب در مناطق روستایی منجر شده است.

بهبود دسترسی به آب در مناطق روستایی، لایروبی قنوات و ساخت کانال‌های آب کشاورزی از جمله اهداف این پروژه‌ها است.

بسیج سازندگی استان در حوزه مسکن در تفاهمنامه‌های که با کمیته امداد امام خمینی(ره|) و بهزیستی منعقد کرده فعالیت‌های خوبی را در عرصه بهسازی، مرمت، احداث واحدهای مسکونی انجام داده است.

این نهاد همچنین اهدای جهزیه به زوج‌های کم برخوردار نیز فعالیت دارد.

بسیج سازندگی همگام با دولت در پیشرفت کشور
بسیج سازندگی همگام با دولت در پیشرفت کشور

۹ واحد مسکن برای ولی‌نعمتان خنداب احداث شد

عبدالله قهاری در گفتگو با خبرنگار «نسیم خنداب» ضمن گرامیداشت هفته بسیج سازندگی گفت: بسیج سازندگی تبلور جوهره حرکت انقلاب اسلامی جوانان ایران اسلامی است و توانسته با تفکر جهادی در عرصه‌های مورد نیاز و حساس انقلاب اسلامی همچون زدودن چهره محرومیت از مناطق محروم کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی گام بردارد.

فرمانده سپاه ناحیه خنداب در ادامه به فعالیت‌های بسیج سازندگی در سطح شهرستان خنداب اشاره کرد و گفت: طی یک سال گذشته بیش از ۸ هزار بسته معیشتی، ۱۲ سری جهیزیه، ۵۰ قلم لوازم منزل؛ ۲۰۰ بسته لوازم‌التحریر و ۴۰۰ بن خرید پوشاک توسط بسیج سازندگی و خیرین در بین نیازمندان شهرستان خنداب توزیع شده است.

 

بسیج سازندگی همگام با دولت در پیشرفت کشور

قهاری درباره مسکن محرومین اظهار داشت: طی یک سال گذشته ۱۸ واحد مسکن برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی تکمیل و ۹ واحد دیگر احداث و تحویل ولی‌نعمتان شهرستان خنداب شده است.

فرمانده سپاه ناحیه خنداب به راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه توسط بسیج سازندگی اشاره کرد و گفت: ۱۰ صندوق قرض‌الحسنه مردم یار با تعداد اعضا ۲۸۰ نفر راه‌اندازی شده است و با پرداخت تسهیلات اقتصاد مقاومتی برای ۹۶ خانوار ایجاد اشتغال شده است.

وی در پایان گفت: مشارکت در احداث جاده روستایی دارانجیر، احداث استخر ذخیره آب کشاورزی روستای درمن و غینرجه، مشارکت در احداث کانال انتقال آب کشاورزی روستای درمن، برگزاری اردوهای جهادی و دوره‌های مهارت آموزی؛ برپایی نمایشگاه اقتصاد مقاومتی بخشی دیگر از فعالیتهای بسیج سازندگی شهرستان خنداب است.

پرداخت ۳۱ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی در کمیجان

نعمت الله کمیزی، در خصوص عملکرد و حضور مجاهدانه و هوشمندانه و پر مسئولیت بسیج سازندگی در صحنه‌های مختلف سپاه ناحیه کمیجان، گفت: از اعتبارات قرارگاه امام حسن مجتبی علیه‌السلام احداث مخزن ۳۰۰ متر مکعبی مجتمع فخرالدین و تعویض شبکه آبرسانی پنج روستا از جمله علی اباد، راستگردان، سولوکلو، کوت آباد، چاپار انجام شده است.  

فرمانده سابق سپاه ناحیه کمیجان گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۲ کیلومتر نصب ۴۰۰ انشعاب آب خانگی، تجهیز چاه‌های روستایی سه روستا و احداث ایستگاه فشارشکن روستای چنگان، اجرا و پی‌ریزی مخزن ۱۰۰ متر مکعبی روستای چابار و انتقال ۲۶۰۰ متری در روستای چابار اجراشد.

وی بیان کرد: اجرای ایستگاه پمپ در روستای، کلوان و راستگردان و روستای خسروبیگ که نظارت و حضور آب و فاضلاب و توسط بسیج سازندگی شهرستان اتفاق افتاد.  

فرمانده سابق سپاه ناحیه کمیجان گفت: مشارکت در احداث راه‌های روستایی و تامین قیر رایگان چندین روستا رقم خورد و استخرهای ذخیره آب کشاورزی در روستاهای چلبی، ولازجرد، طرلان، سولوکلو، آمره و برخی از روستاهای دیگر داشتیم.

کمیزی اظهار داشت: در عرصه تسهیلات بیش از ۳۵۰ نفر بالغ‌بر ۳۱ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی از بسیج سازندگی دریافت کردند.  

فرمانده سابق سپاه ناحیه کمیجان گفت: اردوهای جهادی از جمله دندانپزشکی و سایر موارد، رنگ آمیزی مدارس و ساخت منازل مددجویان را داشتیم، بالغ بر ۴۸ واحد مسکونی با کمک کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی شهرستان و عنایت خداوند اتفاق افتاد.  

وی افزود: ساخت یادمان شهدای میلاجرد و یادمان شهدای روستای وفس و ۱۷هزار وسایل کمک مؤمنانه در ایام کرونا توزیع شد و ۴۰ جهیزیه برای نوعروسان اتفاق افتاد و با عنایت خداوند درمانگاه مؤسسه درمان بسیجیان احداث شد.  

 

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار