رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
یکشنبه 1403/02/30 Sunday - 2024 19 May الأحد ، 11 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1403-02-18 06:43 شماره خبر : 5131 https://diyareaftab.ir/short/Vv8Og 0
کارآفرین بسیجی استان مرکزی:

کار آفرین استان مرکزی بسیجی گفت: در صورتی افزایش تولید فراهم می‌شود که با مشارکت همه مردم صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ بسیج سازندگی یک ساختار و تشکل مردمی است که در آن نیروهای جهادی و خیر به‌دنبال برطرف کردن مشکلات دیگران در مناطق گوناگون کشور خصوصا در مناطق محروم هستند.

به‌مناسبت سالروز تأسیس بسیج سازندگی، پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ با زهرا کاشی، عضو فعال در بسیج سازندگی و کارآفرین استان مرکزی به گفتگو پرداخت.

متن این گفتگو به شرح زیر است.

سوال: شروع فعالیت شما در بسیج سازندگی به چه صورت بود؟

کاشی: فعالیت بسیجی خودم را از مسجد محل زندگی آغاز کردم و با حضور در حلقه‌های صالحین، بعداز مدتی اعضای شورای پایگاه و در نهایت فرمانده پایگاه بسیج محله زندگی خود شدم.

با انجام کارهای فرهنگی گوناگون، ازجمله برگزاری و شرکت در اردوهای جهادی، علاقه‌مند به خدمت‌رسانی در امورات عام‌المنفعه شدم.

افزایش تولید با مشارکت مردم تحقق می‌یابد

سوال: اولین اقدام خود در بسیج سازندگی چیست؟

کاشی: در سال ۱۳۹۸ با حمایت بسیج سازندگی استان و کمک بسیجان، اولین صندوق قرض‌الحسنه با نام «یوسف زهرا» را در مسجد فتح‌المبین اراک تأسیس کردیم تا با در اختیار گذاشتن تسهیلات این صندوق، به مردم ساکن در منطقه کمک‌حال افراد جویای کار و از کارآفرینان حمایت کنیم.

این صندوق در ابتدا با ۱۵ نفر عضو شروع به فعالیت کرد و در حال حاظر اعضای آن به بیش از ۱۰۰ نفر رسیده است و همچنان برای عضو گیری جدید اقدام می کنیم.

سوال: چه شد که در زمینه کارآفرینی فعالیت کردید؟

کاشی: کارگاه آموزشی توسط بسیج سازندگی در مسجد محل راه‌اندازی شد، در این کارگاه به خواهران بسیجی، خیاطی و کار با چرخ‌های صنعتی خیاطی را آموزش می‌دادم، بعد از مدتی با پیگیری‌هایی که توسط بسیج سازندگی انجام شد نسبت به دریافت مدارک رسمی از سازمان فنی و حرفه‌ای اقدام کردم و به هنرآموزان بعد از گذراندن مراحل آموزش خود داده شود.

 در طول آموزش به علاقه‌مندان بسیجی، مدرک مربی و استادکاری را از اداره فنی و حرفه‌ای دریافت کردم و تصمیم گرفتم تا با آموزش‌های بیشتر به توسعه کارگاه خیاطی بپردازم تا افراد بیشتری دارای مهارت کار شوند.

سوال: شروع فعالیتتان در زمینه کارآفرینی از چه زمانی بود؟

کاشی: در سال ۱۳۹۹ در مکانی مناسب کارگاه خیاطی با مدیریت خودم احداث کردم که در ابتدا با دو عدد چرخ خیاطی و دریافت ۴۰ میلیون تسهیلات شروع به فعالیت کردم.

 در زمان شیوع بیماری کرونا، چرخ‌های خیاطی خود را به چهار عدد افزایش دادم و فعالیتم را با تولید ماسک‌های بهداشتی شروع کردم.

 با گذشت زمان، تعداد چرخ‌های خیاطی کارگاه را افزایش دادم و به تولید پوشاک پرداختم.

سوال: در حال حاضر فعالیتان در بسیج سازندگی چیست؟

کاشی: به‌عنوان کارآفرین مشغول به کار هستم و کسانی که بخواهند فعالیت کاری خود را در مشاغل گوناگون شروع کنند با راهنمایی‌های لازم، کلاس‌های آموزشی و ارائه تسهیلات به آن‌ها کمک می‌کنیم. البته لذت خاصی دارد که می تونی تجربه کاری خودت را به دیگران منتقل کنی تا برای افرادی که جویای کار هستند اشتغال ایجاد کنی.

افزایش تولید با مشارکت مردم تحقق می‌یابد

سوال: چه کارگاه‌هایی زیر نظر بسیج سازندگی در حال فعالیت هستند؟

کاشی: کارگاه‌های قالی‌بافی و خیاطی و شیرینی‌پزی به صورت گروهی و خانگی زیر نظر بسیج سازندگی مشغول به کارند که برای شروع و کسترش کار خود از بسیج سازندگی تسهیلات دریافت نموده‌اند.

سوال: طی دوسال گذشته چه تعداد نفر وام اشتغال و با چه اعتباری دریافت کرده‌اند؟

کاشی: ۳۵ نفر از بسیج سازندگی وام اشتغال با اعتبار ۲۰ میلیون تومان تا ۱۵۰ میلیون تومان دریافت کرده‌اند.

افزایش تولید با مشارکت مردم تحقق می‌یابد

سوال: برنامه شما برای حمایت از مشاغل در سال جاری چیست؟

کاشی: امسال که از سوی رهبر معظم انقلاب تحت عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده است تلاش خواهم کرد با شناسایی افرادی که به دلیل نداشتن سرمایه نتوانستند کار تولیدی خود را آغاز کنند، با ارائه مشاوره و آموزش کاری به این افراد و همچنین در اختیار گذاشتن تسهیلات مالی از تولید و اشتغال در استان و کشور حمایت کنیم تا به سهم خود در تحقق شعار سال اثر گذار باشم.

در دستورکار است در سال جاری در مسجد محله با همکاری همه خیرین کارگاهی برای آقایان تخصیص داده شود تا برادرانی که از اقشار ضعیف جامعه هستند، مشغول به کار شوند.

سوال: چه افرادی را تحت پوشش فعالیتی و حمایتی خود قرار می‌دهید؟

کاشی: با همکاری دستگاه‌های مربوطه از جمله امور زندان‌ها و کمیته امداد، افراد بی‌سرپرست، بدسرپرست و آسیب‌دیده جامعه را شناسایی و آن‌ها را در کارگاه‌های تولیدی مشغول به کار می‌کنیم، تا با این اقدام که انجام می دهیم این افراد را به مسیر درست هدایت کنیم تا بتوانند با آرامش به زندگی خود ادامه بدهند.

افزایش تولید با مشارکت مردم تحقق می‌یابد

سوال: چه تعداد از اقشار ضعیف جامعه در کارگاه‌های تولیدی در حال فعالیت هستند؟

کاشی: در حال حاضر ۱۰ نفر خانم از تحت پوشش بهزیستی و ۲۰ نفر تحت پوشش کمیته امداد در کارگاه‌های تولیدی احداث شده با فراگیری آموزش‌های کاری شروع به فعالیت کردند که با گذر زمان و کسب مهارت‌های لازم، به طور اختصاصی کارگاه‌های خود را تأسیس کرده‌اند.

سوال: برای گسترش آموزش افراد در زمینه تولید داخلی چه تدابیری اندیشیده‌اید؟

کاشی: درحال آماده‌سازی برای فراهم کردن کلاس‌های آموزشی به طور گسترده‌تر هستیم تا افراد بیشتری برای کسب مهارت کاری آموزش داده شوند و با دریافت مدارک معتبر فنی و حرفه‌ای خود، اقدام به راه‌اندازی مشاغل تولیدی در جهت حمایت از تولید داخلی با مشارکت مردم کنند.

سوال: چه میزان اعتبار از بسیج سازندگی به مشاغل تولیدی پرداخت شده است؟

کاشی: مشاغل خانگی از ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان و مشاغل کارگاهی از ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان از بسیج سازندگی وام اشتغال دریافت می‌کنند که با این تسهیلات در شرایطی فعلی هم می‌تواند کارآفرینی کرد.

افزایش تولید با مشارکت مردم تحقق می‌یابد

سوال: از ابتدای سال جاری چند نفر برای اشتغال به کارگاه مراجعه کرده‌اند؟

کاشی: تعداد افرادی که برای دریافت مشاوره، وام اشتغال‌زایی و فعالیت در کارگاه‌های تولیدی مراجعه کرد ۵۰ نفر است که خدمات لازم به آن‌ها تخصیص داده می‌شود.

سوال: برنامه شما آینده نزدیک برای تولید چیست؟

کاشی: به دلیل شرایط ابتدایی کار، مواد اولیه از شهر تهران برای کارگاه تولیدی ما ارسال و محصولات نهایی هم به همان شهر فرستاده می‌شد که هدف است در آینده نزدیک تمام تولیدات کارگاه به طور مستیم و بدون واسطه وارد بازار فروش شود.

سوال: به نظر شما یک کارآفرین باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

کاشی: سامان‌دهی و مدیریت کارکنان واحد تولیدی، فراهم کردن سرمایه، ایجاد ارتباط پویا و فعال به ارگان‌ها و واحدهای تولیدی دیگر، بررسی و حمایت از ایده‌های جدید و خلاق و داشتن روابط سازنده و صمیمی با کارکنان خود از ویژگی‌های یک کارآفرین است.

افزایش تولید با مشارکت مردم تحقق می‌یابد

سوال: آیا میزان سرمایه در کارهای تولیدی اهمیت دارد؟

کاشی: بله، مدیریت و افزایش سرمایه از مهمترین اصول در راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی است باید با بررسی‌های لازم میزان آورده، مخارج و درآمد محاسبه شود و برای خرج‌های احتمالی تدابیر لازم هم اندیشیده شود، به دنبال این هستم که با افزایش سرمایه در گردش فعالیت تولیدی را افزایش دهم تا بتوان افراد بیشتری را جذب کار و تولید کنم.

سوال: هدف شما برای ایجاد یک کارگاه تولیدی به عنوان یک کارآفرین چیست؟

کاشی: هدف من بیشتر انجام کار خیر برای هم‌وطنان خودم است و به بحث درآمدزایی برای شخص خودم اهمیت چندانی نداده‌ام و یا شاید در مراحله بعدی قرار داشته باشد، با توجه به بیانات رهبری در خصوص شعار سال، وظیفه همه ماست که به تولید ملی بها بدهیم و با مشارکت همه اقشار جامعه مسیر اقتصادی کشور را شکوفا سازیم.

 درصورتی افزایش تولید فراهم می‌شود که با مشارکت همه مردم صورت بگیرد، ایجاد اشتغال برای اقشار ضعیف جامعه باعث کاهش آسیب‌های روحی و روانی و همچنین کاهش آسیب اجتماعی می‌شود، فلذا تلاش من و همکارانم در ایجاد اشتغال، فراهم کردن فرصتی سازنده برای بهبود اقتصاد خانواده‌ها و در نهایت جامعه است.

سوال: حرف پایانی در انتهای این گفتگو دارید؟

کاشی: بنده در شرایط سخت مالی قرار داشتم و حال افرادی که تجربه من را داشته‌اند درک می‌کنم، به همین خاطر هدفم برداشتن قدم کوچکی در برطرف کردن نیاز مالی خانواده‌ها و بهبود سلامت روانی آن‌هاست و امیدوارم کار تولیدی در کشور افزایش یابد و اشتغال و درآمد برای همه اقشار جامعه فراهم باشد تا به سمت اقتصادی پویا و سلامت اجتماعی بهتری حرکت کنیم.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار