رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
دوشنبه 1403/02/31 Monday - 2024 20 May الاثنين ، 12 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1402-07-02 16:46 شماره خبر : 304 https://diyareaftab.ir/short/VloYe 0
کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد:

کارشناس مذهبی گفت: امام حسن عسکری(ع) در طول حیات گرانبهایشان بارها جامعه مسلمانان را از بحران‌ها و حوادث ناگوار نجات داده و جامعه را به سوی راستی و درستی هدایت کردند.

به گزارش «دیار آفتاب»؛ آسیه ولدخانی کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار نار خبر، ضمن تسلیت شهادت امام حسن عسکری(ع) گفت: امام حسن عسکری(ع) در میان دیگر امامان معصوم(ع) کوتاهترین دوران امامت را داشتند.  خلفای عباسی از هرگونه اعمال فشار به امامان دریغ نمی‌کردند و این فشارها در عصر امام جواد و امام هادی و امام عسکری(ع) در سامرا به اوج خود رسیده بود.

ولدخانی بیان کرد: حکومت عباسی به قدری از نفوذ و موقعیت مهم اجتماعی امام نگران بود که او را ناگزیر کرده بود روزهایی را در دربار حاضر شود، ولی علی‌رغم این که امام شدیداً تحت نظر بود و زمینه‌های فعالیت‌های سیاسی‌اش سلب شده بود، ولی در قالب‌های مختلف، لحظه‌ای از مبارزه علیه حکومت‌های معاصر غافل نبود.

کارشناس مذهبی گفت: یکی از روش‌های امام(ع) در مبارزه با خلفای ستم گر، ایجاد رابطه عمیق با شیعیان و ایجاد تشکیلات بود. امام شبکه ارتباطی قوی‌ای تشکیل داده بود و خود عملاً به سازماندهی آن می‌پرداخت.

ولدخانی تصریح کرد: گرچه امام عسکری(ع) به دلیل شرایط نامساعد موفق به گسترش دانش دامنه‌دار خود در سطح کل جامعه نشد، اما در عین حال، با همان فشار و خفقان شاگردانی تربیت کرد که هر کدام در رفع شبهات دشمنان نقش بزرگی داشتند.

وی خاطر نشان کرد: پیشوای یازدهم تلاش فراوانی کردند تا مسئله امامت پس از ایشان، برای مردم روشن شود و محبان حضرت دچار سرگردانی نشوند و تدابیر زیادی هم اندیشیدند و توانستند جامعه شیعه را از مرحله بحرانی عبور داده و مقدماتی را فراهم کنند تا شیعه به حیات فکری و عقیدتی خود ادامه دهد.

ولدخانی افزود: سیره عملی و اجتماعی امام(ع) در دوران امامتشان نشان می‌دهد که آن بزرگوار در شرایط سخت حصر و زندان نیز به دنبال حل مسائل و مشکلات اجتماعی جامعه مسلمین به ویژه شیعیان بودند و آنها را در عبور از بحران‌های سخت یاری می‌دادند.

انتهای پیام

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار