رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
شنبه 1403/02/15 Saturday - 2024 04 May السبت ، 25 شوّال ، 1445
ساعت
1403-02-03 06:58 شماره خبر : 4837 https://diyareaftab.ir/short/Ngo7Y 0
مدیرکل محیط زیست استان مرکزی:

مدیر کل محیط زیست مرکزی استان مرکزی گفت: ۹۰۰ تُن پسماند شهری و خانگی روزانه در استان مرکزی تولید می‌شود.

یوسف یوسفی، در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ به‌مناسبت هفته زمین پاک، در رابطه با استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و مضرات آن برای آلودگی آب و خاک و اینکه در راستای مشارکت مردم در پاکسازی زمین و البته حفاظت از محیط زیست گفت: از سوم تا نهم اردیبهشت‌ماه به‌عنوان هفته زمین پاک نامگذاری شده است. شعار امسال هفته زمین پاک «مشارکت مردم، در برابر پلاستیک و نجات زمین» نام‌گذاری شده است.

وی افزود: امسال مطابق با دیدگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌های به استان‌ها ابلاغ شده است در استان مرکزی برنامه‌های متعددی پیش‌بینی شده که ۲۰ برنامه در سطح استان پیگیری و این برنامه‌ها طی هفته در مکان‌های مختلف اجرا خواهد شد.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: یکی از برنامه‌های عمده و اساسی سازمان محیط زیست استان بحث کاهش مصرف پلاستیک در سطح استان و شهرستان‌ها و فرهنگ استفاده از آن در سطح کشور است که باید پویش «نه به استفاده پلاستیک» ارتقاء پیدا کند.

یوسفی عنوان کرد: برنامه‌هایی که دولت در استفاده از پلاستیک در نظر دارد و مصوبه هیئت وزیران، در فروشگاه‌های بزرگ مردم از پلاستیک کمتر استفاده کنند. کل پسماندی که ما تولید می‌کنیم متأسفانه ۱۰ إلی ۱۲ درصد آن فقط پلاستیک‌های است که از بعضی پلاستیک‌ها می‌توان چند بار استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از کیسه‌های پلاستیکی یکی از موضوعات مهم و اساسی است که در سطح ملی تصمیماتی گرفته شده که در فروشگاه‌های بزرگ توزیع و استفاده از کیسه‌های پلاستیکی کلاً ممنوع شود. در ارتباط با موضوع فرهنگ‌سازی استفاده از کیسه‌های پلاستیک از طریق تریبون‌های نماز جمعه سطح استان نیز مکاتبه شده است.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: ۶۸ خانه محیط زیست در سطح استان وجود دارد که این خانه‌ها در صنایع مستقر هستند و همچنین خانه‌های پزشک در ارتباط با پویش «نه به پلاستیک و کاهش مصرف آن»، در این هفته برنامه‌هایی را داشته باشند که پلاستیک‌هایی که در سطح استان در اطراف جاده‌ها رها شده جمع‌آوری شود.

یوسفی گفت: در همه شهرستان‌های استان این پویش برگزار می‌شود و در کلانشهر اراک با مشارکت شهرداری، حمل و نقل، همکاران در سازمان محیط زیست و مشابه این برنامه‌ها در مسابقات دانش‌آموزی برگزار می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: ۹۰۰ تُن پسماند شهری و خانگی روزانه در استان مرکزی تولید می‌شود که ۷۰ درصد از این زباله‌ها قابل بازیافت و جداسازی در منازل هستند.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار