رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
شنبه 1403/02/08 Saturday - 2024 27 April السبت ، 18 شوّال ، 1445
ساعت
1403-01-08 09:35 شماره خبر : 4251 https://diyareaftab.ir/short/N2rzg 0
معاون وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این‌که بیش‌از ۶/۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی با ECهای مختلف شور شده است، گفت: شوری خاک، بهره‌وری محصولات کشاورزی را تحت شعاع قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ به نقل از مهر، صفدر نیازی‌شهرکی، درباره چالش فعلی کشور در حوزه خاک به شوری اراضی کشاورزی، گفت: بیش از ۶٫۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی با ECهای مختلف شور شده است.

منابع زیرزمینی و سطح آب سفره‌های زیر زمین کاهش یافته و این منابع آبی هم شور هستند و با پمپاژهایی که در دشت‌ها صورت می‌گیرد شوری آب سال به سال در حال افزایش است.

بنابراین پیش از این‌که نگران عناصر و فلزات سنگین و سایر مسائل در حوزه خاک باشیم خود شوری خاک، بهره‌وری محصولات کشاورزی را تحت شعاع قرار می‌دهد.

وی همچنین به تغییر کاربری اراضی کشاورزی پرداخت و ادامه داد: یکی از چالش‌های حوزه خاک تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی است، خاک مرغوب و کلاس یک در کشور بسیار کم است و متأسفانه تغییر کاربری هم عاملی شده در حوزه اراضی کشاورزی که نیاز به پیگیری دارد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: موضوع دیگر قطعه قطعه شدن اراضی کشاورزی و مساله معیشتی بودن تولید است.

نیازی‌شهرکی گفت: پس از اصلاحات ارضی که سال ۱۳۴۰ ابلاغ شد زمین‌ها خرد و تحویل رعیت شدند. بعد از آن هم خرد شدن اراضی دو نسل ادامه یافت.

چالش این زمین‌های کوچک، بهره‌وری آنها و مدیریت یکپارچه اراضی از دیگر مسائل قابل توجه بخش کشاورزی است که نیاز به رسیدگی و پیگیری دارد.

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار