رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
دوشنبه 1403/02/31 Monday - 2024 20 May الاثنين ، 12 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1402-07-02 12:57 شماره خبر : 187 https://diyareaftab.ir/short/VMzJN 0
کارشناس فرهنگی و مذهبی:

کارشناس فرهنگی و مذهبی گفت: هنگامی که شیعیان برای دیدن امام حسن عسکری(ع) می‌آمدند، این امام بزرگوار، از پشت پرده‌ای به سوالات این افراد، پاسخ می‌دادند، فلذا شیعیان آموختند که ارتباط با امام غایب نیز آدابی دارد.

سیدمهدی قریشی، در گفتگو با «دیار آفتاب»؛ در خصوص زندگینامه امام حسن عسکری(ع) گفت: امام حسن عسکری(ع)، روز جمعه هشتم ربیع‌الثانی سال ۲۳۲ هجری قمری، در مدینه منوره، چشم به جهان گشود.
وی، افزود: ایشان در طول مدت زندگانی و به ویژه در دوران امامت خویش، به‌واسطه مبارزه با طاغوت‌های خلیفه عباسی، در تبعید و زندان و تحت نظر به‌سر می‌بردند و سرانجام در هشتم ربیع‌الثانی سال ۲۶۰ و در سن ۲۸ سالگی، در شهر سامراء، توسط پانزدهمین خلیفه عباسی، مسموم شدند و به شهادت رسیدند.
این کارشناس فرهنگی و مذهبی، پیرامون سیره شخصیتی امام حسن عسکری(ع) اظهار کرد: مهمترین ویژگی این امام بزرگوار، داشتن توانایی تسخیر قلوب مردم بود که ایشان با اخلاق خوب و پسندیده و با جنبه معنوی، توانستند تاثیر فراوانی را بر جامعه مسلمین بگذارند.
قریشی، خاطرنشان کرد: امام حسن عسکری(ع)، بارها توسط خلفای عباسی به زندان افتادند و علاوه‌بر اینکه تحت مراقبت‌های شدید حکومت نیز قرار داشتند، از همه توان و از هر فرصتی، برای پرورش نیروهای علمی و مذهبی استفاده می‌کردند.
وی در خصوص شخصیت و سرنوشت الگوگیری انسان‌ها، بیان کرد: طبق آیات قرآن، دو نوع امام و پیشرو در میان بشریت وجود دارد، که هر کدام پیروان خود را دارند.
وی، افزود: یک نوع از این دسته امامان، افرادی هستند که مطابق با امر الهی عمل می‌کنند، ولایت‌مدار هستند و انسان‌ها را به خوبی‌ها و کارهای نیک دعوت می‌کند.
کارشناس فرهنگی و مذهبی بیان کرد: انسان‌های نیک‌سرشت، پیشروهایی هستند، که به‌دنبال قوی‌تر شدن ارتباط بشریت با خدا و گسترش عدالت در جامعه‌اند.
قریشی، عنوان کرد: دسته دوم از این امامان، افرادی هستند که به فساد و زشتی در جامعه دعوت می‌کنند و در همین مسیر پیروان خود را به جرم جنایت، گناه و معصیت سوق می‌دهند که طبق بیانات قرآن، سرنوشت آن‌ها چیزی جز آتش دوزخ نیست.
وی، در خصوص تلاش امام حسن عسکری(ع) برای آشنایی مردم با دوران غیبت حضرت مهدی(عج) و چگونگی ارتباط با امام دوازدهم، افزود: امام حسن عسکری(ع) برای آماده کردن شیعیان، در پذیرش دوران غیبت حضرت ولی‌عصر(عج) شیوه‌های خاصی را بکار بردند، ازجمله هنگامی که شیعیان برای دیدن امام حسن عسکری(ع) به خدمت ایشان می‌آمدند، این امام بزرگوار، مستقیماً با آن‌ها سخن نمی‌گفتند، بلکه از پشت پرده‌ای به سوالات این افراد، پاسخ می‌دادند، فلذا اجرای این عمل سبب شد تا شیعیان بیاموزند که ارتباط با امام غایب نیز آدابی دارد.
کارشناس فرهنگی و مذهبی عنوان کرد: یکی از مهم ترین فرازهای سیره اجتماعی امام حسن عسکری(ع)، توجه به دو اصل تولی و تبری است فلذا امام یازدهم(ع)، شیعیان را به دوستی اهل‌بیت(ع) و بیزاری از دشمنان آنان ترغیب می‌نمود.
انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار