رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
سه‌شنبه 1403/04/12 Tuesday - 2024 02 July الثلاثاء ، 26 ذو الحجة ، 1445
ساعت
1403-04-08 13:02 شماره خبر : 6254 https://diyareaftab.ir/short/4X3X9 0
به گزارش «دیار آفتاب»؛

در ۷ تیر ۱۳۶۰ بر اثر انفجار بمب در مقر حزب جمهوری اسلامی منجر به شهادت آیت الله بهشتی، رئیس دیوان عالی کشور و ۷۲ تن از یاران امام خمینی(ره) شد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ حادثه شهادت و فاجعه عظیم انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت دبیرکل حزب آیت الله سید محمد حسینی بهشتی و ۷۲ تن از یاران رده اول انقلاب در ۷ تیر ۱۳۶۰ از جمله اقدامات تروریستی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و به دنبال سقوط بنی صدر است. تصمیمات قاطع حضرت امام خمینی(ره) در جایگزینی مدیرانی که از نظام گرفته شده بود، منافقین را در رسیدن به اهداف خود که ایجاد تزلزل و فروپاشی نظام بود، ناکام کرد.

شهید آیت الله «سید محمد حسینی بهشتی» 
سید محمد حسینی بهشتی (۱۳۰۷-۱۳۶۰ ش)، معروف به شهید بهشتی و دکتر بهشتی، از روحانیون برجسته و مؤثر در انقلاب اسلامی ایران بود و مسئولیت‌های مهمی از جمله دبیرکل حزب جمهوری اسلامی، نایب رئیس مجلس خبرگان، ریاست دیوان عالی کشور، دبیر شورای انقلاب را عهده داشت.

حادثه ۷ تیر پر کشیدن یاران انقلاب

وی از شاگردان آیت‌الله بروجردی، سید محمد محقق داماد، امام خمینی، حاج شیخ مرتضی حائری یزدی و علامه طباطبایی بود و در دانشگاه هم تحصیل نموده و دکترای رشته فلسفه را اخد نمود. وی را از معروف‌ترین چهره‌های معتقد و مدافع اندیشه‌های امام خمینی می‌توان دانست و اندیشه‌ها و تلاش‌های بی‌وقفه ایشان در شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی ایران و نیز تشکیل و تأسیس ارکان اصلی حکومت اسلامی بسیار موثر بود.

ایشان از روحانیون بسیار فعالی بود که قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران خدمات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بسیاری را در کارنامه خویش دارد. آیت‌الله بهشتی و بیش از هفتاد تن از یارانش در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی توسط گروهک منافق ترور شده و به شهادت رسیدند و در قبرستان بهشت زهرای تهران دفن شدند.

شهید «رحمان استکی» 
رحمان استکی (۳ اردیبهشت ۱۳۲۹ - ۷ تیر ۱۳۶۰)، سیاستمدار و معلم ایرانی و نماینده شهرکرد در نخستین دوره مجلس شورای اسلامی بود. استکی در زمان انقلاب ۵۷، یکی از مبارزین جدی علیه حکومت پهلوی بود و نقش فعال و محوری در شهرکرد داشت. پس از پیروزی انقلاب، مسئولیت‌هایی مانند ریاست اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری را برعهده گرفت. استکی در بمب گذاری دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر ۱۳۶۰ به شهادت رسید.

حادثه ۷ تیر پر کشیدن یاران انقلاب

شهید حجت الاسلام «محمدحسین صادقی» 
حجت‌الاسلام صادقی در جریانات قیام خونین ۱۵ خرداد فعالانه شرکت کرد و در یکی از تظاهرات که به مناسبت اعتراض به رفراندوم کذایی شاه برپا شده بود، در چند نقطه از خیابان‌های شهر قم بر روی دست مردم همراه با شعار «ما تابع قرآنیم، رفراندوم نمی‌خواهیم» در برابر گاردی‌های رژیم نطق‌های آتشینی ایراد کرد و در همان روز در مقابل حرم مطهر حضرت معصومه(س) به دست مأموران دستگیر و سه روز در زندان شهربانی قم مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفت و سپس به زندان قزل‌قلعه تهران منتقل شد. در زندان مدتی را با آیت‌الله طالقانی هم‌سلول بود؛ اما در اثر فشاری که از جانب مردم و مراجع به رژیم وارد می‌شد، از زندان آزاد شد.

حادثه ۷ تیر پر کشیدن یاران انقلاب

حجت‌الاسلام صادقی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در شهرستان ازنا، مسئولیت کمیته انقلاب اسلامی را به عهده گرفت و با کمک مردم، نهادهای انقلابی را در آن‌جا تشکیل داد و طی حکمی از طرف آیت‌الله مشکینی به ریاست دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان الیگودرز منصوب شد.
وی در انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از مردم دورود و ازنا انتخاب شد و سرانجام در شامگاه هفتم تیر سال ۱۳۶۰ که نماز جماعت حزب جمهوری به امامت او اقامه شد، همراه ۷۲ تن از پاک‌باختگان انقلاب اسلامی و امام راحل به شهادت رسید.

 

شهید «سید محمدباقر حسینی لواسانی» 
سیدمحمدباقر حسینی لواسانی (۱۳۲۲–۱۳۶۰) پزشک و از اعضای حزب جمهوری اسلامی بود. در بهمن سال ۱۳۲۲ در خانواده‌ای روحانی متولد شد. او در سال ۱۳۴۱ مشغول به تحصیل در رشته پزشکی شد و در سال ۱۳۵۳ تخصص خود را در جراحی گوش و حلق و بینی از دانشگاه تهران گرفت. پس از انقلاب ۱۳۵۷ او به ریاست مدرسه عالی بهداشت رسید.[۱] حسینی لواسانی از اعضای حزب جمهوری اسلامی و از بنیانگذاران سازمان پزشکان این حزب بود.  

حادثه ۷ تیر پر کشیدن یاران انقلاب

تأسیس سازمان بهزیستی توسط او و به همراهی فیاض بخش و با تصویب شورای انقلاب صورت گرفت.[۲] حسینی لواسانی همچنین معاونت بهزیستی وزارت بهداشت را در کارنامه خود دارا بود.[۳] او در اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از تهران به مجلس راه یافت.[۴] محمد باقر لواسانی در انفجار مرکز حزب جمهوری اسلامی در هفت تیرماه ۱۳۶۰ به شهادت رسید.

 

شهید «علی هاشمی سنجانی» 
شهید بزرگوار حاج شیخ میرزا علی هاشمی سنجانی در روستای سنجان از توابع شهرستان اراک در سال ۱۲۹۰ خورشیدی پا به عرصه وجود نهاد. پدر معظم له مرحوم کربلایی محمود کار و تلاش را با تقوا و پارسایی عجین نموده و همراه همسرش سیده فاطمه علویه زمینه رشد فرزند را به خوبی فراهم آوردند.

شهید تحصیلات مقدماتی خود را در زادگاه به تشویق مادر مکرمه‌اش شروع نمود و از محضر فاضل محقق حاج شیخ عطاء اله فقیهی سنجانی مستفیض گردیده است. جدیت زاید الوصف در کسب فضایل و ذوق سلیم و لطافت معظم له اهل فن را به ستایش وا می‌داشت. مهاجرت معظم له به دارالعلم سلطان آباد که در سال ۱۳۱۶ به اراک تغییر نام یافت، توفیق درک محضر مرحوم آیت اله آقا شیخ سلطان صاحب حاشیه معروف و مفصل کفایه را در پی داشت.

حادثه ۷ تیر پر کشیدن یاران انقلاب

شهید بزرگوار حاج شیخ میرزا علی هاشمی سنجانی در روستای سنجان از توابع شهرستان اراک در سال ۱۲۹۰ خورشیدی پا به عرصه وجود نهاد. شهید هاشمی و ۷۱ راد مرد دیگر را در تاریخ ۱۳۶۰/۴/۷ در سن ۷۰ سالگی با انفجار یک بمب توسط منافقین در دفتر جزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید.  


شهید «سید رضا پاک‌نژاد» 
سیدرضا پاک نژاد (۳ آذر ۱۳۰۳ در یزد - ۷ تیر ۱۳۶۰ در تهران) پزشک و شاعر و نویسنده ایرانی و نماینده یزد در دوره اول مجلس شورای اسلامی بود. سید رضا پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۳۰ در رشته پزشکی دانشگاه فردوسی پذیرفته شد. سال بعد وی مجدداً در کنکور شرکت کرد و در دانشگاه تهران پذیرفته شد. وی در بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید.  

حادثه ۷ تیر پر کشیدن یاران انقلاب

شهید «علیرضا چراغ‌زاده دزفولی» 
علیرضا چراغ‌زاده دزفولی (زاده ۱۳۳۲ اهواز - درگذشته ۷ تیر ۱۳۶۰ تهران) سیاست‌مدار ایرانی بود، که در دوره اول مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نماینده حوزهٔ انتخابیه رامهرمز، از استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی حضور داشت. وی از جمله ۷۵ نفری بود، که در بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید.

حادثه ۷ تیر پر کشیدن یاران انقلاب

شهید «حجت الاسلام غلام‌حسین حقانی» 
حضرت امام خمینی(ره)، وی را به عنوان نخستین امام جمعه بندرعباس برگزید. شهید حقانی در نخستین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۴ اسفند ۱۳۵۸، به عنوان نماینده بندرعباس راهی مجلس شد. ایشان درباره پذیرش این مسوولیت گفته‌است: «من درخواست مردم هرمزگان را پذیرفتم تا بتوانم وظیفه‌ای شرعی را انجام دهم.» وی عضو دو کارگروه یا کمیسیون تحقیق و دفاع مجلس در سمت نایب رئیس بود. همچنین از طرف حضرت امام(ره) به همراه پنج تن دیگر به مسئولیت تصمیم‌گیری بالاترین سازمان تبلیغاتی کشور منصوب شدند و دبیری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را بر عهده گرفتند.  

حادثه ۷ تیر پر کشیدن یاران انقلاب

وی به تدریس در کلاسهای ایدئولوژی و سیاسی در حزب جمهوری اسلامی دانشکده تربیت معلم زندان اوین مشغول بودند. از اقدامات حقانی فرستادن سفیران تبلیغی به کشورهای گوناگون جهان به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب بود تا با دیدار با دیگر گروه‌های مذهبی «پیام واقعی انقلاب اسلامی را به گوش دیگر مسلمانان برسانند». شهید حقانی، خود در رأس هیاتی به کشورهای یمن جنوبی، یمن شمالی، عربستان سعودی، لبنان و سوریه سفر کرد.  
شهید حجت الاسلام غلام‌حسین حقانی در اواخر عمر سرپرستی سازمان تبلیغات اسلامی را بر عهده داشت و سرانجام در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در ۷ تیر ۱۳۶۰ به شهادت رسید.

 

شهید «محمدعلی حدیری» 

محمدعلی حیدری (۱۳۱۵ قم-۱۳۶۰ تهران) نماینده مردم نهاوند در اولین دوره مجلس شورای اسلامی بود؛ و در اثر انفجار در دفتر حزب جمهوری اسلامی در ۷ تیرماه ۱۳۶۰ به شهادت رسید. پیکر او پس از تشییع در تهران، به نهاوند منتقل و در کنار مرقد پدر در حسینیه جوانان نهاوند به خاک سپرده شد.

حادثه ۷ تیر پر کشیدن یاران انقلاب

بعد از تبعید حضرت امام خمینی(ره) به ترکیه فعالان حوزه علمیه قم مجمعی را تحت عنوان «اصلاح برنامه‌های حوزه علمیه قم» معروف به مجمع «۱۱ نفره» تشکیل دادند. هدف آن‌ها تبلیغ دین اسلام و انجام کارهای اصلاحی و زیربنایی برای اصلاح حوزه علمیه قم بود.

 

شهید «آیت الله سید محمدتقی حسینی طباطبائی» 
سیدمحمدتقی حسینی طباطبائی (۱۳۰۷–۱۳۶۰) نماینده مردم زابل در اولین دوره مجلس شورای اسلامی بود و پیش از انتخاب به سمت نمایندگی رئیس کمیته انقلاب اسلامی منطقه سیستان، ریاست حزب جمهوری اسلامی و دادگاه انقلاب اسلامی در استان سیستان و بلوچستان را بر عهده داشت.

حادثه ۷ تیر پر کشیدن یاران انقلاب

نماینده حضرت امام خمینی (ره) در استان سیستان و بلوچستان بود. حسینی طباطبائی در حادثه انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در ۷ تیرماه ۱۳۶۰به شهادت رسید.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار