رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
پنج‌شنبه 1403/04/14 Thursday - 2024 04 July الخميس ، 28 ذو الحجة ، 1445
ساعت

جمعیت‌شناسان پیش‌بینی کرده‌اند که جمعیت سالمندان ایران تا سال ۱۴۳۰ به ۳۰ میلیون نفر می‌رسد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ به نقل از خبرگزاری فارس، گروه زندگی: «افراد ۷۵ ساله به بالا می‌توانند خود را تسلیم یک مرگ آرام و بدون درد مورد حمایت دولت کنند. آن‌هایی که پول و خانواده دارند می‌توانند در پایان یک بسته لاکچری دوروزه بعد از گرفتن ماساژ و حمام و غذای ویژه کار خود را تمام کنند. آن‌هایی هم که پول کافی برای پرداخت هزینه‌های کفن و دفن را ندارند، در یک اتاق ساکت می‌خوابند و آرام به آغوش مرگ سپرده می‌شوند.» 

این توضیحات شی هایاکاوا، کارگردان ژاپنی درباره فیلم «پلان ۷۵» با موضوع مرگ خودخواسته است. بسیاری از سالمندان ژاپنی گفته‌اند که اگر این طرح در ژاپن واقعاً اجرا شود از آن استقبال می‌کنند. این درحالیست که از هر ۱۰ نفر در ژاپن یک نفر بیش از ۸۰ سال سن دارد.  

چند سالی است که زنگ خطر کاهش نرخ «جمعیت» در ایران به صدا درآمده است. رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران محمد رئیس زاده ۲۸ خرداد ماه گفت که در سال ۱۳۹۴ در زمره کشورهای «پُرجوان» دنیا بودیم، اما طبق پیش‌بینی‌ها در سال ۱۴۲۹ جزء کشورهای «سالمند» خواهیم بود.

اواسط سال گذشته انجمن علمی طب سالمندی ایران اعلام کرده بود که «اکنون ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند» و پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۳۰ ما «۳ برابر جمعیت فعلی، سالمند داشته باشیم.» 

طبق آمار، ۵ میلیون و ۸۹۷ هزار نفر از جمعیت در سنین بین ۶۰ تا ۷۰ سال، ۲میلیون و ۶۵۸ هزار نفر در سنین بین ۷۰ تا ۸۰ سال و ۹۶۶ هزار نفر از سالمندان کشور در سنین بالاتر از ۸۰ سال قرار دارند. با ادامه وضع موجود در سال ۱۴۲۹ از هر ۳ ایرانی، یک نفر سالمند خواهد بود.

طبق مطالعات در حوزه جمعیت، ایران وارد مرحله اول سالخوردگی جمعیت شده است. در اوایل انقلاب سالانه دو میلیون کودک متولد می‌شدند، اما طبق آمارهای سال ۱۴۰۲، موالید معادل یک میلیون و ۵۷ هزار و ۹۴۸ نفر بوده است. با ادامه این کاهش‌ها، پایین‌ترین حد سقوط نرخ باروری را در سال ۱۴۰۵ تجربه خواهیم کرد.

محمدولی علیئی، کارشناس ارشد مطالعات جمعیت، معتقد است که بسیاری از خانواده‌ها به فرزندآوری علاقمندند، اما علی‌رغم این علاقه «شرایط اقتصادی اجازه باروری بیشتر از یک فرزند را نمی‌دهد، زیرا هزینه آموزش، مسکن، بهداشت و مسائل تربیتی زیادی به همراه دارد.» 

اما امیر نوده فراهانی، کارشناس پژوهشگر حوزه جمعیت، می‌گوید که «اگرچه اقتصاد بسیار حائز اهمیت است، اما مسئله اساسی در جمعیت بحث فرهنگی است. برای فرزندان و مردان و زنان این سرزمین که در سن ازدواج و فرزندآوری هستند یک رویاپردازی می‌شود که با حقایق جامعه منطبق نیست در این صورت هیچکس به سمت فرزندآوری حرکت نمی‌کند.» جوان باید در حوزه جمعیت احساس تکلیف کند نه رویاپردازی.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت امیرحسین بانکی‌پور می‌گوید که «برای رهایی از تله جمعیتی تنها پنج سال فرصت داریم و اگر این بحران مانند کرونا جدی گرفته شود می‌توانیم به آن فائق بیاییم و کشور را از یک ابر بحران نجات دهیم».  

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار