رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
دوشنبه 1403/02/31 Monday - 2024 20 May الاثنين ، 12 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1403-01-22 06:39 شماره خبر : 4256 https://diyareaftab.ir/short/VpRpg 0
رئیس دانشگاه پیام نور استان مرکزی:

رئیس دانشگاه پیام نور استان مرکزی گفت: هرچقدر میزان مشارکت مردم در تولید افزایش پیدا کند، در واقع اقتصاد پویاتر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ سال 1403 توسط رهبر انقلاب اسلامی ایران به‌عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده است، در سالی که پیش‌رو ما است، باید کارهای زیادی را انجام دهیم و خودمان را به آن متعهد کنیم.

مسئله عمده کشور اقتصاد است که باید در این زمینه فعال عمل کنیم. اگر می‌خواهیم جهش تولید داشته باشیم، باید اقتصاد را مردمی کنیم. در بخش مردمی، ظرفیت‌های بزرگی وجود دارد که باید فعال شوند و به نفع کشور و مردم است.

با توجه به نامگذاری شعار و فرمان سال توسط رهبر معظم انقلاب مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» در فعالیت‌های اقتصادی در گفتگوی پیش‌رو، دکتر علی یونسی رئیس دانشگاه پیام‌نور استان مرکزی به سوالات ما پاسخ داده است.

تاثیر مؤلفه‌های اقتصادی در بازار را بیان کنید؟

یکی از مولفه‌های هر اقتصادی بی‌شمار بودن تعداد خریداران، فروشندگان، مصرف کنندگان و تولید کنندگان است و معمولاً در اقتصاد زمانی که در یک بازار تعداد فروشندگان بی‌شمار و تعداد خریداران هم بی‌شمار است در چنین شرایطی بازارها به سمت بازارهای رقابتی حرکت می‌کنند و اساساً بازارهای خوب بازارهایی رقابتی هستند.

در بازارهای رقابتی نه مصرف کننده وابسته به تولید کننده و فروشنده و نه فروشنده وابسته به مصرف کننده است یعنی امکان ایجاد اتحادیه‌ها و انحصارها شکل نمی‌گیرد.

اقتصاد پویا مشارکت بالای مردم را می‌طلبد

از دیدگاه شما اقتصاد موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟

اقتصادی موفق است که تعداد افراد بی‌شماری در فعالیت اقتصادی آن کشور نقش موثری داشته باشند و هر چقدر مشارکت اقتصادی در یک کشور بیشتر باشد یعنی امکان ضربه‌زدن به اقتصاد آن کشور امکان‌پذیر نیست، شما تصور کنید در یک شهری تعداد بسیار زیادی فروشگاه وجود دارد که در این حالت امکان احتکار و تبانی وجود ندارد زیرا در این صورت اگر یک فروشگاه بخواهد کالایی را عرضه نکند، فروشگاه دیگر امکان عرض آن کالا را دارند.

همان‌طور که فروشگاه‌های کشور به سمت فروشگاه‌های بزرگ، هایپر مارکت‌ها و در واقع مجموعه‌های بزرگ می‌رود این خطر که آنها بتوانند با تولیدکنندگان تبانی کنند و قیمت‌ها را خودشان تعیین کنند یا در واقع منجر به احتکار شوند بسیار زیاد است.

اقتصاد پویا مشارکت بالای مردم را می‌طلبد

تعبیر شما در رابطه با نرخ مشارکت مردم در اقتصاد کشور چیست؟

در اقتصاد کشور ما متاسفانه نرخ مشارکت مردم پایین و در حدود ۴۰ درصد از افرادی که در سن کار هستند فعالیت اقتصادی می‌کنند و ۶۰ درصد دیگر در فعالیت‌های اقتصادی مشارکت ندارند این به این معنا است که معمولاً افراد درآمد خود را از طریق مزد و حقوق به دست می‌آورند که این شامل کسانی است که در یک جایی در حال کار هستند مانند کارگر و کارمندان که مزد و حقوق دریافت می‌کنند.

گروهی از مردم شرکت‌های تجاری دارند و سود ناشی از فعالیت‌های اقتصادی را از طریق شرکت و مجموعه اقتصادی خود به دست می‌آورند. برخی از افراد نیز تولیدکننده هستند که از این طریق سود به دست می‌آورند اما برخی از افراد پول‌های خود را به بانک‌ها سپرده و از محل دریافت بهره بانکی امرار معاش می‌کنند و برخی افراد نیز از طریق اجاره دادن املاک خود به صورت خانه یا مغازه کسب درآمد می‌کنند.

بنابراین زمانی که افراد، درآمدزایی از طریق فعالیت اقتصادی ندارند بلکه از طریق مسیر دارایی‌های خود به امرار معاش می‌پردازند منجر می‌شود برخی از افراد که در سن کار هستند، کار نکنند و به روش‌های مختلف کسب درآمد کنند.

افزایش میزان مشارکت مردم چه تاثیری در تولید کشور دارد؟

در سخنان نوروزی رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته نیز به بحث نرخ مشارکت اشاره شده بود که نرخ مشارکت در کشور در حدود ۴۰ درصد از افرادی است که در سن کار هستند و در فعالیت‌های اقتصادی مشارکت دارند هرچقدر میزان مشارکت افزایش پیدا کند، در واقع اقتصاد پویاتر خواهد بود و افراد با روش‌ها و دیدگاه‌های مختلفی این امکان را دارند که در تولید بیشتر کشور سهم داشته باشند یعنی اگر به جای ۴۰ درصد از افراد که در فعالیت‌های اقتصادی مشارکت دارند ۸۰ درصد این افراد مشارکت داشته باشند طبیعتاً با یک ضریبی میزان تولید افزایش پیدا خواهد کرد.

درست است که نرخ مشارکت دو برابر شده است اما لزوماً تولید دو برابر نمی‌شود شاید بر اساس قاعده ۶۰ درصد اقتصادی بشود که ۶۰ درصد امکان افزایش تولید بیشتر خواهد شد.

چگونه می‌توان نرخ مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی را افزایش داد؟

برای اینکه نرخ مشارکت مردم در اقتصاد افزایش پیدا کند باید هم در بخش خصوصی و بخش دولتی و هم در قوه مقننه و قضائیه تحرکاتی به‌وجود آید. معمولا بخش‌های خصوصی علاقمند هستند که دامنه فعالان بازار در صنف خودشان محدود باشد، یعنی اصطلاحی دارند تحت عنوان اینکه نمی‌خواهند دست در صنف آنها زیاد شود به دلیل اینکه زیاد شدن دست به معنی این است که بازار بین افراد بیشتری تقسیم سهم هر فرد کمتر خواهد شد.

در واقع اگه بخواهیم مشارکت اقتصادی افزایش پیدا کند و بخواهند وارد کسب و کارهای مختلفی شوند این افراد با ورود به کسب و کارها باعث می‌شوند تولید کنندگان یا عرضه کنندگان افزایش یابند که با افزایش تولیدکنندگان باعث می‌شود اندازه بازار برای همه کم شود لذا آن‌ها به سراغ روش‌هایی مانند ارتفاع موانع می‌آیند و سعی می‌کند که موانع ورود افراد جدید به بازارها را بالا ببرند وقتی اتفاق موانع افزایش پیدا کند افراد جدید انگیزه ورود به آن بازار را ندارند.

چرا مشارکت بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی کم است؟

شما یک صنف یا صنعت خاصی را در نظر بگیرید وقتی که شما اوضاع درآمد را از آنها سوال می‌کنید ممکن است کلمات ناامید کننده را بشنوید در واقع از درآمدهای خوبی برخوردار هستند و آنها معمولا این گلایه‌ها را مخصوصاً از وضعیت اقتصادی می‌گویند تا افراد جدید انگیزه ورود به صنعت آنها را پیدا نکنند.

اقتصاد پویا مشارکت بالای مردم را می‌طلبد

در اینجا کمک بخش خصوصی را می‌خواهد در واقع اگر اعتقاد داشته باشیم که روزیه ما را خداوند می‌دهد پس نباید نگران ورود افراد جدید در صنعت یا یک صنف باشیم که ما را نگران درآمد کند زیرا روزی هر کسی از قبل مقدر شده است. باید تولیدکنندگان و صنعتگران ما در بخش خصوصی فرادی را که می‌خواهند وارد بازار آنها شوند به عنوان یک رقیب در نظر نداشته باشند.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار