رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/10/02 Sunday - 2024 22 December الأحد ، 20 جمادى الآخر ، 1446
ساعت
1403-10-02 08:57 شماره خبر : 10376 https://diyareaftab.ir/short/4P3kA 0
معاون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی:

معاون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفت: امروز در غرب، متأسفانه کاربرد زن در تبلیغات و رسانه‌ها به گونه‌ای است که او را به عنوان یک کالا و ابزار معرفی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا، حجت‌الاسلام محمدمهدی عرب انصاری معاون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اظهار داشت: ما تمامی تفکر فلسفی و جهان‌بینی‌امان را زمانی به صحنه و میدان می‌آوریم که نگاه‌مان را به بانوان شناخته‌شده جهان اسلام و جامعه زنان ارائه دهیم. تعریف ما از زن نشان‌دهنده دقت ما نسبت به این موجود قابل احترام است.

وی افزود: امروز در غرب، متأسفانه کاربرد زن در تبلیغات و رسانه‌ها به گونه‌ای است که او را به عنوان یک کالا و ابزار معرفی می‌کنند؛ در حالی که در اسلام، فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) و خدیجه کبری و زینب‌های زمان به عنوان انسان‌های کامل شناخته می‌شوند که علمیت دارند. فتوای حضرت آقا در دیدار بانوان نیز نشان می‌دهد که زن به مقامی از علم و تطور در فقه و اصول رسیده که می‌تواند فتوا بدهد و زنانی از آن تقدیر کنند.

وی بیان کرد: از نظر مهرورزی، ما زنانی مثل زنان مسلمان را نمی‌یابیم که غرق در عاطفه و سرشار از محبت باشند؛ به عنوان مثال، حضرت ام‌النین، که تازه از رحلتش گذشته، نسبت به فرزندان خودش که مقام والایی دارند، خود را در مقابل آنان مادر نمی‌دانست، در حالی که مادر بود. او می‌گفت: من کنیز شما هستم و با تمام وجودش به آن‌ها احترام می‌گذاشت تا جای خالی حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) را برای آن‌ها پر کند.

معاون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ادامه داد: ایشان اینقدر سرشار از معرفت بود که به امیرالمؤمنین فرمود: مرا با نامم، که فاطمه است، صدا نکنید تا این‌ها به یاد مادرشان فاطمه نیفتند. تا جایی که همیشه فرزندان خودش را بر فرزندان فاطمه مقدم می‌دانست. این معرفت نشان می‌دهد که آن زن به کمالی دست یافته که پاره تن خود را کنار گذاشته و فرزندانی که امانت اختیار او هستند را مقدم می‌دارد. واقعاً کجا یک زن باید اینقدر بزرگ شود و این‌گونه گذشت و فداکاری داشته باشد؟

وی با اشاره به اینکه زن را ما مسئول می‌دانیم، تصریح کرد: امروز یکی از تعاریف زن، مسئولیت‌پذیری اوست. تربیت فرزندان به طور خاص بر عهده زنان است و ما مردها در این زمینه نقش حداقلی داریم، چرا که اغلب در خانه نیستیم. زنان هستند که در خانه مراقبند و حتی اگر زنی فعال اجتماعی باشد و مانند همسرش در بیرون فعالیت کند، همچنان از داخل خانه مدیریت می‌کند. در حالی که ما مردها غافلیم، زن برنامه‌ریزی می‌کند و مسائل را بررسی می‌کند.

وی اضافه کرد: توانایی‌هایی که خداوند به زنان عطا کرده، شامل توجه چندگانه به مسائل خانواده و مدیریت اقتصاد خانواده است. مدیریت اقتصاد خانواده امروز کار آسانی نیست، اما زنان به خوبی این مسئولیت را به عهده می‌گیرند و آبرو داری می‌کنند. آن‌ها در نقش‌های فعال اجتماعی نیز در همه حوزه‌ها حضور دارند. به‌عنوان نمونه می‌توانید نقش زنان در فناوری‌های دانش‌بنیان را بررسی کنید؛ آن‌ها نقش کلیدی و اساسی دارند و حتی گاهی از مردها هم پیشی می‌گیرند.

حجت‌الاسلام عرب انصاری با بیان اینکه اگر بخواهیم یک جمله بگوییم، زن مسلمان در جمهوری اسلامی و در دین در همه جا حضور دارد، منتها شرط آن حفظ کرامت است، عنوان کرد: زن دارای کرامت و جایگاه ویژه‌ای است. زن ناموس خلقت و ناموس خداست و نسبت به او رابطه خاصی وجود دارد. خداوند به زن احترام می‌گذارد؛ اسم زهرا را خود او می‌گذارد، تربیت فاطمه را به عهده می‌گیرد و علم و حکمت را به او عطا می‌کند. این ارتباط خدا با زن، نمونه‌ای از بزرگی این موجود است.

وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم بگوییم همه چیز در فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) خلاصه می‌شود، بلکه این موضوع نشان‌دهنده توجه خاص خداوند به این جنس است. به نظر می‌رسد که ما زن را صاحب همه کمالات و فضائل می‌دانیم. این دیدگاه نقطه مقابل نگرش غربی است که متأسفانه از زنان به عنوان کالا و ابزار استفاده می‌کند و آن‌ها را در جنسیتشان خلاصه می‌کند. این رفتار، تنزل دادن این موجودی است که می‌تواند در اوج کمال قرار بگیرد، در حالی که جهان غرب به او جفا می‌کند و این سابقه تا به حال در تاریخ وجود نداشته است.

معاون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در پایان گفت: به نظر من، یک نگاه ساده به بانوی با کرامت مسلمان و بانویی که امروز غرب در رسانه‌ها تبلیغ می‌کند، تفاوت‌های روشنی را نشان می‌دهد. اگرچه در جوامع غربی نیز زنان پاکدامن و بافضیلت وجود دارند، اما تصویر رسانه‌ای بانوی غربی به طور کامل با بانوی مسلمان متمایز است. این تمایز در نحوه نمایش ویژگی‌ها، نقش‌ها و ارزش‌های آن‌ها نمایان می‌شود؛ در حالی که بانوی مسلمان در فرهنگ خود با کرامت و عظمت شناخته می‌شود، بانوی رسانه‌ای غربی غالباً بر اساس معیارهای سطحی و مصرف‌گرایانه معرفی می‌شود. این نکته به وضوح نشان‌دهنده تفاوت‌های فرهنگی و ارزشی بین دو جامعه است.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
آخرین اخبار