درباره نویسنده
معاون وزیر آموزش و پرورش:
آموزش مهارتهای زندگی در مدارس گسترش مییابد

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ما باید دانشآموزان را برای ورود به بازار کار و زندگی حرفهای آماده کنیم. در این راستا، باید آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتهای زندگی را در مدارس گسترش دهیم.
به گزارش پایگاه خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» در همایش شورای آموزش و پرورش استان مرکزی که امروز به مناسبت سی و یکمین سالگرد قانون تصویب تشکیل شوراها در اراک برگزار شد، احمد محمودزاده گفت: این نهاد به عنوان مهمترین عامل فرهنگی و اجتماعی، مسئولیت تعیینکنندهای در تربیت نیروی انسانی و پیشرفت کشور دارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به چالشها و کمبودهای موجود، از همه دستگاههای اجرایی خواست تا در راستای حل مشکلات مدارس و ارتقای کیفیت آموزش، با آموزش و پرورش همکاری کنند.
وی همچنین به ضرورت استفاده از ظرفیت خیرین و مشارکت مردمی برای بهبود شرایط آموزشی و پرورشی در سراسر کشور اشاره کرد.
در ادامه، محمودزاده به برنامههای جدید وزارت آموزش و پرورش در زمینه تحول آموزشی و پرورشی، از جمله استقرار الگوی مدرسه تراز، آموزش مهارتهای فنی و حرفهای و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی پرداخته و خواستار توجه ویژه به این مسائل شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه به ضرورت توجه به مقوله نیروی انسانی و سرمایههای انسانی اشاره کرد و گفت: همه کشورها به خوبی میدانند که نیروی انسانی مهمترین سرمایه در هر جامعهای است. در اسناد انقلاب اسلامی و همچنین در نگاه مقام معظم رهبری، این موضوع بارها و بارها تأکید شده است.
محمودزاده گفت: اگر امروز در عرصههای مختلف علم، فناوری، و اقتصاد پیشرفت داریم، مدیون تلاشهای معلمان و نظام آموزشی کشور هستیم که نسلهای گذشته را تربیت کرده و امروز همین افراد در عرصههای مختلف اقتصادی و اجتماعی نقشآفرینی میکنند.
شورای آموزش و پرورش یکی از ارکان مهم نظام آموزشی است
وی با اشاره به تاریخچه شورای آموزش و پرورش و اهمیت آن در فرآیند تصمیمگیریهای کلان آموزش و پرورش کشور، بیان کرد: شورای آموزش و پرورش یکی از ارکان مهم نظام آموزشی است که در آن تمامی دستگاهها و نهادها برای حل مسائل و مشکلات آموزش و پرورش و ارتقای کیفیت آموزشی مشارکت دارند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در واقع، این شورا به عنوان محوریترین مرکز برای برنامهریزی، نظارت و اتخاذ تصمیمات مهم در حوزه تعلیم و تربیت، نقش بسیار مهمی ایفا میکند.
وی بر لزوم توسعه برنامههای آموزشی و پرورشی بهویژه در مناطق کمتر توسعهیافته تأکید کرد و گفت: امروز باید این دغدغه را داشته باشیم که هیچ دانشآموزی در هیچ نقطهای از کشور، چه در شهرهای بزرگ و چه در مناطق دورافتاده، از فرصتهای برابر آموزشی و پرورشی محروم نباشد. در بسیاری از مناطق کشور، هنوز شرایط لازم برای تحصیل با کیفیت وجود ندارد و ما باید برای رفع این مشکلات تلاش کنیم.
محمودزاده با اشاره به اهمیت بومیسازی آموزشها، اظهار داشت: که باید برای هر منطقه برنامههای خاص و متناسب با نیازهای آن طراحی شود تا همه دانشآموزان به امکانات آموزشی و پرورشی مناسب دسترسی داشته باشند.
آموزش مهارتهای زندگی در مدارس گسترش مییابد
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در دنیای امروز، فقط آموزشهای نظری کافی نیست و نیاز به آموزشهای مهارتی و فنی به شدت احساس میشود. ما باید دانشآموزان را برای ورود به بازار کار و زندگی حرفهای آماده کنیم. در این راستا، باید آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتهای زندگی را در مدارس گسترش دهیم.
وی افزود: یکی از راههای تقویت این آموزشها، مشارکت بنگاههای اقتصادی و صاحبان مشاغل در تربیت نیروی کار ماهر است. همکاری با کارخانجات و بنگاههای اقتصادی میتواند به تربیت نیروی انسانی کارآمد و ماهر کمک کند.
محمودزاده همچنین به ظرفیتهای بالای فناوریهای نوین و بهویژه هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: امروز فناوریهای نوین و هوش مصنوعی میتوانند در تحولات آموزشی و پرورشی نقش مهمی ایفا کنند. آموزش و پرورش باید از این ظرفیتها برای بهبود فرآیندهای آموزشی، ارتقای کیفیت تدریس، و ایجاد فضای یادگیری جذابتر استفاده کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش از مدیران آموزش و پرورش خواست که با بهرهگیری از این فناوریها، آموزش را بهروز و مطابق با نیازهای دانشآموزان طراحی کنند.
ضرورت توجه به عدالت آموزشی
وی از اهمیت برنامهریزی و همافزایی بین دستگاهها برای رسیدن به اهداف آموزش و پرورش سخن گفت و افزود: آموزش و پرورش به تنهایی قادر به حل همه مشکلات و چالشها نیست. این نهاد نیازمند مشارکت فعال تمامی دستگاهها، نهادها و افراد جامعه است.
محمودزاده بیان کرد: از همه شما بزرگواران میخواهم که در این مسیر، همگام با وزارت آموزش و پرورش، قدم بردارید تا بتوانیم شرایط بهتری را برای آموزش و تربیت نسلهای آینده کشور فراهم کنیم.
وی همچنین بر لزوم توجه به عدالت آموزشی و تلاش برای برقراری شرایط یکسان برای همه دانشآموزان، فارغ از موقعیت جغرافیایی و اجتماعیشان تأکید کرد و افزود: ما باید شرایطی را فراهم کنیم که همه دانشآموزان کشور، اعم از شهری و روستایی، از آموزش باکیفیت برخوردار شوند.
وی خاطرنشان کرد: عدالت آموزشی یعنی اینکه هیچ دانشآموزی به دلیل موقعیت جغرافیایی یا اجتماعی خود از فرصتهای تحصیلی محروم نشود.
در پایان از پوستر ۳۸۰ استاد معلم رونمایی و از شوراهای آموزش و پرورش استان و شهرستانهای برتر تجلیل شد.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
نظرات:
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- «علی فاضلی» نایبقهرمان مسابقات قویترین مردان شد
- آخرین وضعیت پروژه ۸۱۰۰ واحدی مسکن ملی
- برگزاری اجتماعات یادگیری معلمان
- تلخ و شیرینهای ۴ ساله خانه ملت!
- دادستان جدید خمین معرفی شد
- حادثه تلخ بمباران شهر اراک در دوران دفاعمقدس
- مسیرهای راهپیمایی روز قدس در استان مرکزی
- مجتمع آب سنگین خنداب را بیشتر بشناسید
- «حسین افضلی» بازرس کل استان مرکزی شد
- تأثیر هوش مصنوعی در تکامل دین
آخرین اخبار
- حق بر باطل پیروز است
- سوره «بقره» آیه ۵۸ تا ۶۱
- افتتاح چند طرح با حضور وزیر نیرو
- ضرورت احداث سالانه ۶۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید
- آغاز ساخت ۸۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در ساوه
- پیشرفت ۳۸ درصدی طرح انتقال آب به ساوه
- آبرسانی به ساوه نیازمند ۲ هزار میلیارد اعتبار
- آئین کلنگزنی بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در ساوه
- بازدید وزیر نیرو از پروژه انتقال آب ساوه
- نصب نیروگاههای ۵ کیلوواتی پشتبامی اعلام میشود
- مشاهده بیشتر