رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
سه‌شنبه 1403/08/01 Tuesday - 2024 22 October الثلاثاء ، 19 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
رئیس حوزه علمیه امام خمینی(ره):

رئیس حوزه علمیه امام خمینی(ره) گفت: امام حسن(ع) مظلومانه توسط همسر خود که دختر اشعث بن غیس بود به شهادت رسید.

  سید احمد میرمهدی، در گفتگو با «دیار آفتاب»؛ اظهار کرد: شرایط امام حسن مجتبی(ع) بسیار شرایط خطرناک و حساس از لحاظ جریانات موجود در بین مسلمانان بوده است.

 وی ادامه داد: بنای حکومتی معاویه بر مبنای از بین بردن اصل دین و تبدیل اسلام به یک سلطنت برای خود و خاندانش بود که نقشه و دسیسه‌های مختلفی در برابر حضرت علی(ع) انجام داد.

 رئیس حوزه علمیه امام خمینی(ره) افزود: یکی از نیرنگ‌های معاویه خریداری سرداران سپاه حضرت علی(ع) بود، زیرا این سپاه برای مقابله با معاویه آماده شده بود که سرداران سپاه حضرت علی علیه‌السلام را با پول و وعده خریداری و به سمت خود کشاند.

 میر مهدی بیان کرد: امام حسن(ع) با مشاهده اوضاع و موقعیت دید اگر بخواهد با معاویه وارد جنگ شود به دست خود اطرافیان به شهادت خواهد رسید و معاویه به‌عنوان خونخواه آن حضرت کسانی که در شهادت دست داشته‌اند، در ملاعام مجازات خواهد کرد و جلوه زیبایی از معاویه رقم خواهد زد که معاویه را به‌عنوان یک شخصیت برجسته اسلام نشان خواهد داد در صورتی که هدف او نابودی اسلام و قرآن است.

 وی اظهار کرد: معاویه در جریان فتح مکه به اسلام ایمان آورد و سابقه چندانی در ایمان آوردن به اسلام نداشته، ولی مورد حمایت خلفای اهل سنت مخصوصاً خلیفه سوم، عثمان بود که توانست به اهداف خود برسد.

 رئیس حوزه علمیه امام خمینی(ره) گفت: امام حسن(ع) با مشاهده اوضاع و شرایط، مصلحت مسلمانان را در شناسایی بیشتر این خاندان دیدند، لذا آن حضرت مجبور به پذیرش صلح با معاویه شد که در صلح مواردی در آن قرارداد مکتوب کردند که یکی از موارد عدم از بین بردن دوستداران حضرت علی(ع)، عدم انتخاب جانشین برای حکومت معاویه و در آخر باید بر سیره امام علی علیه‌السلام پابند باشد.

 میر مهدی بیان کرد: معاویه بعد از مدتی این موارد را باطل و زیر پای خود گذاشت و گفت: «این قرارداد اکنون زیر پای من است» که با پاره کردن قرارداد و زیر پا گذاشتن قرارداد خود با امام حسن مجتبی(ع)، مردم مقداری این خاندان را شناختند و فهمیدند معاویه هدف مقدسی در حکومت خود نداشته است.

 وی افزود: امام حسن(ع) نیز بااخلاق، رفتار، روشنگری و سخنرانی‌های خود دین را تبلیغ کردند و معاویه نتوانست حضور و زندگانی امام حسن مجتبی(ع) را در بین مردم تحمل کند.

 رئیس حوزه علمیه امام خمینی(ره) در پایان تصریح کرد: امام حسن مجتبی(ع) توسط همسر خود که دختر اشعث بن غیس بود که با دسیسه اشعث و معاویه، امام را مسموم و به شهادت رساندند. امام حسن علیه‌السلام مظلومانه به شهادت رسید که زمینه‌ساز قیام امام حسین(ع) و پایانی بر حکومت خاندان ابوسفیان بود.

 انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار