رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/09/03 Saturday - 2024 23 November السبت ، 21 جمادى الأول ، 1446
ساعت
1403-08-25 14:15 شماره خبر : 9495 https://diyareaftab.ir/short/Vvpxm 0
امام جمعه ساوه:

امام جمعه ساوه گفت: جریان سقیفه با ایجاد انحراف و اختناق، به دنبال انزوای جریان غدیر و امامت بود، که در این شرایط تاریک، قیام فاطمه (س) به‌عنوان راهگشای امت اسلامی بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«دیار آفتاب»؛ به نقل از نار خبر؛ حجت‌الاسلام جعفر رحیمی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهرستان ساوه گفت: حضرت زهرا (س) مانند پدر بزرگوارشان حضرت پیامبر (ص) و همسرشان امام علی (ع)، در پی تشکیل جامعه‌ای اسلامی بودند که در آن خداوند حاکم باشد و قوانین الهی بر تمامی جوانب زندگی، از جمله حکومت، اقتصاد و روابط اجتماعی، حاکم شود که این نوع جامعه که بر اساس اصول دین بنا شده، به‌عنوان «نظام علوی» شناخته می‌شود.

وی افزود: در جامعه اسلامی، هر فردی که وارد آن شود، به انسانیت واقعی می‌رسد، حتی اگر به کمال نرسد، مجبور است به سوی رفتار انسانی حرکت کند. در جامعه پیامبر اسلام (ص)، هر کس بخواهد خوب باشد، می‌تواند به خوبی دست یابد؛ اما در جوامع غیر الهی، مردم اگر چه می‌خواهند خوب باشند، اما قادر به این کار نیستند. در جامعه اسلامی، همه اجزای آن از بازار و مسجد تا خانواده و روابط اجتماعی، انسان‌ها را به یاد خدا میاندازند و آن‌ها را به سوی خدا هدایت می‌کنند. اگر حکومت نبوی به حکومت علوی وصل می‌شد، جامعه اسلامی به طور قهری همه را مؤمن می‌ساخت.

امام جمعه ساوه گفت: در چنین جامعه‌ای، حکومت به فرد تعلق ندارد، بلکه یک جریان فکری، که همان اسلام است، بر آن حاکم است. که این جریان فکری شامل فقه، دیانت و اصول اسلامی است که همه از خدا نشأت می‌گیرد. حضرت فاطمه (س) تنها یک فرد نیست، بلکه یک مکتب است؛ یک نظام فکری و تربیتی که هدف آن تأمین سعادت انسان‌ها است.

رحیمی در ادامه گفت: تمام تلاش حضرت فاطمه (س) بر این بود که جامعه اسلامی، نظام اسلامی و تمدن اسلامی را بنا کند. در این مسیر، موانع و رهزن‌های فراوانی وجود داشت که مقطع سوم زندگی‌ایشان، یعنی دوران پس از رحلت پیامبر (ص) تا شهادت حضرت، مملو از این مشکلات و چالش‌ها بود.

امام جمعه ساوه تصریح کرد: : دوره پس از رحلت پیامبر (ص) تا شهادت حضرت فاطمه (س) یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین مقاطع زندگی‌ایشان و دیگر معصومین (ع) بود، در این برهه، تقابل دو جریان حق و باطل به وضوح نمایان شد؛ یک طرف جریان غدیر و امامت و طرف دیگر جریان سقیفه و خلافت.

وی تأکید کرد: در این دوره، جریان سقیفه و خلافت با ایجاد انحراف و اختناق، به دنبال انزوای سیاسی و اجتماعی جریان غدیر و امامت بودند.

رحیمی گفت: همچنین، بی‌بصیرتی، سکوت و مرعوبیت خواص در برابر کودتای سیاسی جریان سقیفه و خلافت، و عدم یاری و معاضدت از سوی آن‌ها، مشکلات فراوانی برای جریان غدیر ایجاد کرد.

وی ادامه داد: این وضعیت، به فتنه‌ای کور منجر شد که باعث شد جامعه در تشخیص حق از باطل دچار تردید شود، اما قیام و نهضت حضرت زهر (س) در این شرایط تاریک، راهگشا بود.

امام جمعه ساوه در ادامه گفت: امروز نیز مشابه همین وضعیت در دنیا وجود دارد؛ گروهی به دنبال فرهنگ غدیر و ارزش‌های امامت هستند، در حالی که گروهی دیگر در مسیر سقیفه حرکت می‌کنند و تلاش دارند تا چراغ‌های حقیقت خاموش شود وگاهی بی‌بصیرتی، سکوت و مرعوبیت خواص و عدم حمایت از ولی خدا باعث می‌شود که افراد ناآگاه و بی‌بصیرت بر جامعه مسلط شوند.


 رحیمی با اشاره به وضعیت امروز در غزه و لبنان، اظهار داشت: مقاومت اسلامی و حزب‌الله در این مناطق همچنان پیرو جریان غدیر و فرهنگ عزت و ذلت‌ناپذیری هستند، در حالی که برخی در داخل کشور نیز با وجود ادعای همراهی، در واقع در مسیر سقیفه حرکت می‌کنند.

وی در خصوص هفته کتاب و کتابخوانی گفت: در این هفته، باید جامعه را به سمت مطالعه و کتابخوانی سوق دهیم و قرآن کریم را به عنوان سرآمد تمامی کتاب‌ها معرفی کرد. ‌ایشان تصریح کردند که اگر جامعه اسلامی با قرآن کریم آشنایی بیشتری پیدا می‌کرد، فضای جامعه امروز این‌گونه نمی‌بود.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار