رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/09/03 Saturday - 2024 23 November السبت ، 21 جمادى الأول ، 1446
ساعت
1403-08-25 14:58 شماره خبر : 9500 https://diyareaftab.ir/short/V53kp 0
امامان جمعه استان مرکزی تاکید کردند:

امامان جمعه شهرهای مختلف استان مرکزی در خطبه‌های امروز نماز جمعه ضمن تسلیت ایام فاطمیه گفتند: تمام تلاش حضرت فاطمه (س) بر این بود که جامعه اسلامی، نظام اسلامی و تمدن اسلامی را بنا کند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» امامان جمعه شهرهای مختلف استان مرکزی در خطبه‌های امروز نماز جمعه ضمن تسلیت ایام فاطمیه گفتند: تمام تلاش حضرت فاطمه (س) بر این بود که جامعه اسلامی، نظام اسلامی و تمدن اسلامی را بنا کند.

جایگاه زن در اسلام والا است

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی در نماز عبادی سیاسی جمعه در مصلای بیت‌المقدس کلانشهر اراک گفت: ایام فاطمیه را پیش‌رو داریم، شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیهم را بنا بر دو روایات که اولین روایت در ۱۳ جمادی‌الاول و دومین روایت ۳ جمادی‌الثانی است که درباره شهادت حضرت فاطمه (س) شهرت بیشتری دارد و روزهای یازدهم تا سیزدهم جمادی‌الاول، فاطمیه اول و روزهای سوم تا پنجم جمادی‌الثانی، فاطمیه دوم می‌نامند.

وی افزود: زندگی حضرت زهرا (س) را می‌توان به سه دوره تقسیم کرد که دوره اول از هنگام ولادت ایشان تا پیش از هجرت به مدینه است که آن حضرت در مکه به‌دنیا آمد و در دوران خردسالی مادر خود را از دست داد.  

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی خاطرنشان کرد: دوره دوم زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) با هجرت به مدینه آغاز می‌شود و در سال دوم هجرت است که وی به همسری حضرت علی (ع) درمی‌آید.

امام جمعه اراک افزود: پس از ازدواج علاوه بر اینکه پشتوانه پدر و غمخوار و دلسوز ایشان بود، یاوری برای حضرت علی (ع) نیز به‌شمار می‌رفت. سومین دوره وجود مطهر حضرت فاطمه زهرا (س) دوران کوتاه پس از رحلت رسول خدا (ص) است. این دوران تنها سه ماه طول کشید.

دری نجف‌آبادی عنوان کرد: جایگاه و مقام زن در اسلام جایگاه بالا و والایی است، همگان به آن اشاره می‌کنند ولی جایگاه و مقام زن در دنیای غرب به‌عنوان یک کالا محسوب می‌شود.

قیام فاطمه (س) راهگشای امت اسلامی بود

حجت‌الاسلام جعفر رحیمی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهرستان ساوه گفت: حضرت زهرا (س) مانند پدر بزرگوارشان حضرت پیامبر (ص) و همسرشان امام علی (ع)، در پی تشکیل جامعه‌ای اسلامی بودند که در آن خداوند حاکم باشد و قوانین الهی بر تمامی جوانب زندگی، از جمله حکومت، اقتصاد و روابط اجتماعی، حاکم شود که این نوع جامعه که بر اساس اصول دین بنا شده، به‌عنوان «نظام علوی» شناخته می‌شود.

وی افزود: در جامعه اسلامی، هر فردی که وارد آن شود، به انسانیت واقعی می‌رسد، حتی اگر به کمال نرسد، مجبور است به سوی رفتار انسانی حرکت کند. در جامعه پیامبر اسلام (ص)، هر کس بخواهد خوب باشد، می‌تواند به خوبی دست یابد؛ اما در جوامع غیر الهی، مردم اگر چه می‌خواهند خوب باشند، اما قادر به این کار نیستند. در جامعه اسلامی، همه اجزای آن از بازار و مسجد تا خانواده و روابط اجتماعی، انسان‌ها را به یاد خدا میاندازند و آن‌ها را به سوی خدا هدایت می‌کنند. اگر حکومت نبوی به حکومت علوی وصل می‌شد، جامعه اسلامی به طور قهری همه را مؤمن می‌ساخت.

امام جمعه ساوه گفت: در چنین جامعه‌ای، حکومت به فرد تعلق ندارد، بلکه یک جریان فکری، که همان اسلام است، بر آن حاکم است. که این جریان فکری شامل فقه، دیانت و اصول اسلامی است که همه از خدا نشأت می‌گیرد. حضرت فاطمه (س) تنها یک فرد نیست، بلکه یک مکتب است؛ یک نظام فکری و تربیتی که هدف آن تأمین سعادت انسان‌ها است.

رحیمی در ادامه گفت: تمام تلاش حضرت فاطمه (س) بر این بود که جامعه اسلامی، نظام اسلامی و تمدن اسلامی را بنا کند. در این مسیر، موانع و رهزن‌های فراوانی وجود داشت که مقطع سوم زندگی‌ایشان، یعنی دوران پس از رحلت پیامبر (ص) تا شهادت حضرت، مملو از این مشکلات و چالش‌ها بود.

امام جمعه ساوه تصریح کرد: : دوره پس از رحلت پیامبر (ص) تا شهادت حضرت فاطمه (س) یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین مقاطع زندگی‌ایشان و دیگر معصومین (ع) بود، در این برهه، تقابل دو جریان حق و باطل به وضوح نمایان شد؛ یک طرف جریان غدیر و امامت و طرف دیگر جریان سقیفه و خلافت.

وی تأکید کرد: در این دوره، جریان سقیفه و خلافت با ایجاد انحراف و اختناق، به دنبال انزوای سیاسی و اجتماعی جریان غدیر و امامت بودند.

رحیمی گفت: همچنین، بی‌بصیرتی، سکوت و مرعوبیت خواص در برابر کودتای سیاسی جریان سقیفه و خلافت، و عدم یاری و معاضدت از سوی آن‌ها، مشکلات فراوانی برای جریان غدیر ایجاد کرد.

وی ادامه داد: این وضعیت، به فتنه‌ای کور منجر شد که باعث شد جامعه در تشخیص حق از باطل دچار تردید شود، اما قیام و نهضت حضرت زهر (س) در این شرایط تاریک، راهگشا بود.

امام جمعه ساوه در ادامه گفت: امروز نیز مشابه همین وضعیت در دنیا وجود دارد؛ گروهی به دنبال فرهنگ غدیر و ارزش‌های امامت هستند، در حالی که گروهی دیگر در مسیر سقیفه حرکت می‌کنند و تلاش دارند تا چراغ‌های حقیقت خاموش شود وگاهی بی‌بصیرتی، سکوت و مرعوبیت خواص و عدم حمایت از ولی خدا باعث می‌شود که افراد ناآگاه و بی‌بصیرت بر جامعه مسلط شوند.

نگاه حضرت زهرا (س) به واجبات مورد توجه باشد 

 حجت‌الاسلام محمد سوری در خطبه‌های این هفته نماز جمعه ضمن تسلیت ایام سوگواری فاطمیه گفت: فرمایشات حضرت زهرا (س) را در مسئله وحدت باید سرلوحه کار خود قرار دهیم.

وی افزود: حضرت زهرا (س)؛ دختر پیغمبر اسلام (ص) تنهامتعلق به ما شیعیان نیست و تنها به جهان اسلام هم تعلق ندارد. به فرمایش مقام معظم رهبری؛ «این بانوی بزرگوار به جهان بشریت تعلق دارد».

سوری اظهار کرد: ایشان می‌توانند یک الگوی عملی کارساز و کارآمد باشد و در جنبه‌های شخصی، اجتماعی و سیاسی ایشان می‌توانند یک الگو باشد.

امام جمعه فرمهین گفت: ما که خود را پیرو این بانوی بزرگوار می‌دانیم نسبت به اقشار، گروه‌ها و احزاب دیگر باید بیشتر به فرمایشات و سبک زندگی این بانوی بزرگوار عمل کنیم.

وی گفت: باید فرمایشات این بانوی بزرگوار و ائمه اطهار در مشی، رفتار و کردار ما بروز و ظهور داشته باشد.

سوری با اشاره به باید حریم‌ محرم و نامحرم در کلام حضرت زهرا (س) گفت: مسئله محرم و نامحرم در سبک زندگی حضرت زهرا (س) مورد توجه بوده است، ما هم باید این‌ها را سرلوحه خود قرار دهیم.

امام جمعه فرمهین ادامه داد: در مجالس برگزاری ایام فاطمیه سعی شود از فضائل این بانوی بزرگوار، جهاد فاطمی، سبک زندگی فاطمی و نگاه فاطمی به ولایت بازگو شود.

وی افزود: هیئت‌ باید مکان مذهبی باشد، حد و حدود و حریم‌ها رعایت شود، بر اساس سبک زندگی فاطمی عمل شود.

امام جمعه فرمهین گفت: باید در چنین مجالسی خود را تطبیق دهیم و خود را به سبک زندگی ائمه اطهار نزدیک کنیم و فرمایشات آنها را در زندگی خود پیاده کنیم.

سوری اظهار کرد: نگاه حضرت فاطمه زهرا (س) به واجبات دینی و مسئله ولایت را باید مورد توجه دهیم، تنها عزاداری بدون الگوگیری از ائمه اطهار نشان می‌دهد که راه را اشتباه رفته‌ایم.

انتهای خبر/

 

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار