معاون وزیر نفت مطرح کرد:
تربیت ۱۴۰۰۰ متخصص در دانشگاه صنعت نفت
معاون وزیر نفت گفت: دانشگاه صنعت نفت با تربیت بیش از ۱۴ هزار فارغالتحصیل، نقشی کلیدی در توسعه صنعت نفت ایران ایفا کرده است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»، امید شاکری امروز در کنفرانس بینالمللی آموزش مهندسی ایران در مرکز همایش شهید سلیمانی دانشگاه اراک گفت: دانشگاه صنعت نفت بهعنوان یکی از قدیمیترین مراکز آموزش عالی کشور از سال ۱۳۱۸ تاکنون چهار دوره متمایز آموزشی را پشت سر گذاشته و همواره در تربیت نیروی انسانی متخصص برای صنعت نفت نقشآفرین بوده است و از سال ۹۵ به بعد، با حذف امتیاز استخدامی و قطع بورسیهها، کیفیت جذب دانشجو افت کرد و رتبههای ورودی از حدود 3 هزار به 30 هزار رسید که جایگاه دانشگاه را تضعیف کرد. با این حال، ۹۴/۵ درصد از بیش از ۱۴ هزار فارغالتحصیل این دانشگاه پس از انقلاب اسلامی آموزش دیدهاند.
وی با اشاره به تاریخچه این دانشگاه افزود: در نخستین دوره (۱۳۱۸ تا ۱۳۲۹) مأموریت اصلی تربیت کارگران و تکنسینهای ماهر با دورههای کوتاهمدت ۶ ماهه بود. از سال ۱۳۳۵ به بعد، دانشگاه با الگوبرداری از دانشگاه لفایت آمریکا ساختار علمی و دانشگاهی پیدا کرد و دورههای 6ساله شامل آموزشهای پایه و مهندسی عمومی ارائه شد.
معاون وزیر نفت بیان کرد: در دوره سوم (۱۳۴۵ تا ۱۳۶۸) آموزشها تخصصیتر شد و رشتههای مهندسی نفت، شیمی و مکانیک بهطور مستقل تدریس گردید. بسیاری از دانشجویان برای ادامه تحصیل به خارج از کشور اعزام میشدند و مزیت استخدامی فارغالتحصیلان در صنعت نفت همچنان برقرار بود.
شاکری عنوان کرد: مرحله چهارم از سال ۱۳۶۸ با تأسیس رسمی دانشگاه صنعت نفت آغاز شد و دانشکدههای پراکنده تجمیع شدند. همچنین دانشگاه علوم دریایی محمودآباد برای تربیت نیروهای متخصص در حوزه نفتکشها شکل گرفت.
معاون وزیر نفت اظهار کرد: چهار دانشکده اصلی دانشگاه شامل دانشکده نفت آبادان، دانشکده نفت اهواز، دانشکده نفت تهران و دانشگاه علوم دریایی محمودآباد هستند.
شاکری تأکید کرد: امروز با توجه به کمبود نیروی انسانی متخصص و کاهش جذابیت رشتههای مهندسی، برنامهای تحولی برای دانشگاه صنعت نفت تعریف شده است که شامل سه سطح آموزشی است: تربیت نیروهای مهارتی در سطح کاردانی، آموزش کارشناسان در قالب طرح «دو و یک» (ترکیب آموزش نظری و عملی) و پرورش کارشناسان ارشد برای مشاغل مدیریتی.
وی در پایان تصریح کرد: بازنگری در ساختار آموزشی، احیای جذابیتهای تحصیلی و تقویت پیوند دانشگاه و صنعت را لازمه بازگشت دانشگاه به جایگاه اصلی خود است.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!