رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
جمعه 1403/06/30 Friday - 2024 20 September الجمعة ، 17 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-04-19 10:04 شماره خبر : 6650 https://diyareaftab.ir/short/NDK02 0
دیار آفتاب گزارش می‌دهد؛

قطب دامپروری استان مرکزی (شهر داودآباد) این روزها درگیر بیماری تیلر یوز گاوی یا زردی گاو است و به‌دلیل کمبود داروی این بیماری شاهد تلفات فراوان دام‌های این منطقه هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ با گرم شدن هوا بیماری تیلریوز گاوی (تیلریوزیس) یا زردی گاو، که یک بیماری پیروپلاسمی خون است که صنعت دامداری را به‌ویژه در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.  

این بیماری، توسط کنه‌های سخت منتقل می‌شوند؛ تب شدید، عدم اشتها، لاغری، کم خونی از علائم حاد بیماری زردی گاو است که حتی ممکن است منجر به مرگ دام شود، از این رو برای پیشگیری از بیماری تیلریوز یا همان زردی گاو بهتر است واکسیناسیون گاو زده شود و در فصل زمستان واکسن تیلریوز گاو به دام زده شود

امسال به‌دلیل کمبود واکسن پیشگیری زردی گاوی بسیاری از دامداران در اواخر فصل زمستان موفق به انجام واکسیناسیون پیشگیری نشدند و امروز هم که دام‌هایشان به بیماری زردی گاوی مبتلا شده است، داروی این بیماری در اراک پیدا نمی‌شود و همین موضوع باعث تلفات زیاد دام در منطقه شده است.

در ادامه به سراغ علی داودآبادی یکی از دامداران شهر داودآباد رفتیم تا نظرشان را در خصوص وضعیت بیماری جویا شویم.

وی تصریح کرد: بنده هر ساله اواخر زمستان واکسن پیشگیری بیماری زردی گاو را برای دام‌ها تزریق می‌کردم، ولی امسال به‌دلیل نبود واکسن پیشگیری در بازار موفق به واکسیناسیون پیشگیری بیماری زردی نشدم.

این دامدار بیان کرد: علی‌رغم انجام سم‌پاشی ولی چند روزی است که دام‌هایم دچار زدی گاوی شده‌اند، ولی متأسفانه موفق به تأمین داروی درمان زردی در داروخانه‌های دامپزشکی در داودآباد و اراک نشدم.

وی ادامه داد: از آنجایی که یک ساعت زودتر تزریق دارو در روند بهبود دام مؤثر است و هر چه تزریق دارو به تأخیر بیفتد احتمال بهبود آن کمتر می‌شود.

بحران کمبود دارو و تلفات دام‌ها در داودآباد

داودآبادی ادامه داد: امروز بسیاری از دام‌های منطقه با این بیماری مواجه شده‌اند و به‌دلیل نبود دارو شاهد تلفات زیاد دام در منطقه هستیم شما اگر یک سری به اطراف شهر داودآباد بزنید و دام‌های تلف شده اطراف شهر را ببیند متوجه خواهید شد که چه بلایی بر سر دامداران آمده است.

امید می‌رود مسئولان دامپزشکی استان تدابیر لازم را برای تهیه واکسن داشته باشند تا دامداران شاهد خسارت‌های کمتری باشند.

انتهای خبر /

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار